Pyörä
RACEMAXX 29" ROHLOFF
Jokainen pidempi matka vaatii kulkuneuvonsa. Minulla se on saksalainen maastopyörä MAXX.
Koska olen 197 senttinen pitkäjalkainen mies, halusin mittojeni mukaan valmistetun polkupyörän. Oikeankokoisen rungon edut tulevat esiin etenkin pidemmillä matkoilla, jolloin hyvä ajoasento on tärkeä. Selkä ei väsy ja matkan rasitukset jakaantuvat tasaisesti ympäri kroppaa.
Ison rungon lisäksi pyöräni suurta olemusta lisäävät 29 tuuman renkaat ja tavarateline takana. Ohjaustangossa on ylämäkiä varten nousukahvat. Alamäissä taas vauhtia hillitsevät Shimano Zee hydrauliset levyjarrut. Koska kyseessä on retkikäyttöön muunneltu maastopyörä jousitus on vain edessä ja perä on jäykkä. Kuvassa näkyvät renkaat vaihdan ennen matkaa sileämpiin, jotta maisemat vaihtuvat helpommin.
ROHLOFF
Hieman erilaisen pyörästäni normimaasturiin verrattuna tekee napavaihteisto. Saksalainen Rohloff on valmistanut 90-luvulta asti huoltovapaata ja kestävää napavaihteistoa polkupyöriin. Vaihteita on neljätoista ja niiden vaihtaminen tapahtuu ohjaustangon kääntökahvasta. Napa itsessään on monimutkainen suljettu järjestelmä rattaita ja tekniikkaa, jota valmistaja väittää huoltovapaaksi 5000 kilometrin öljynvaihtoväliä lukuunottamatta. Nähtäväksi jää onko lupauksille katetta.
Kuuden vuoden Rohloff-kokemuksella voin kuitenkin sanoa olevani tyytyväinen napavaihteistoon. Toistaiseksi se on osoittautunut juuri niin helpoksi, hiljaiseksi ja käytännölliseksi kuin on luvattukin. Huonoja puolia ovat hinta ja paino. Puolentoista kilon kimpale saksalaista tekniikkaa maksaa tällä hetkellä noin tonnin. Toisaalta hinta maksaa itsensä takaisin käyttövuosien myötä ja painon voi vähentää vaikka vatsanahastaan. Kaikki on suhteellista...
GATES CARBON DRIVE
Valitessani komponentteja luotettavaan matkakumppaniin tutustuin Gatesin hihnavetoon. Gates sai minut vakuuttumaan hihnavedon käytännöllisyydestä ja kestävyydestä pyöräretkeilyssä. Tässä muutamia etuja perinteiseen ketjuun verrattuna:
Toki tälläkin valinnalla on rajoitteensa. Hihnaveto sopii vain pyöriin, joissa on napavaihteet tai ei vaihteita lainkaan koska sitä ei voi vaihtaa rattaalta toiselle. Lisäksi polkupyörän rungon on oltava "hihnayhteensopiva" sillä hihnaa ei voi katkaista. Käytännössä se tarkoittaa, että takahaarukassa on oltava aukaistava portti jonka kautta hihna laitetaan takakolmion sisään.
MAKUASIOITA
Polkupyörän valintaan vaikuttavat monet seikat. Missä sitä käyttää, miten lujaa ajaa ja mitä sillä kuljettaa. Ulkonäöllisistä kriteereistä puhumattakaan. Markkinoilla on nykyään niin paljon valinnanvaraa, että mieleisensä polkupyörän löytää varmasti jos on valmis käyttämään aiheeseen aikaa - ja kun valinta on tehty - myös sopivasti rahaa.
Oman pyöräni tärkeimmät ominaisuudet yhdistin haaveeseeni pidemmästä, usean viikon vaelluksesta:
Siitä huolimatta erilaisia pyöräilyblogeja luettuani olen todennut että maailmalla liikkuu paljon retkipyöräilijöitä, joille riittää kun renkaissa on ilmaa. Alla voi olla millainen mankeli tahansa, se vain korjataan tai vaihdetaan tarpeen mukaan. Minun mielestäni se on oikea asenne - pyöräilyn ei tarvitse olla välineurheilua.
Olen kuitenkin enemmän pyöräilijä, joka pelaa varman päälle kuin etenee riskillä. Jos eurot, joita olen sijoittanut pyörääni pienentävät mahdollisuutta jäädä tien päälle jumittamaan, rahat eivät ole menneet hukkaan. Selvää on myös se, että kalleimmatkaan varusteet eivät aina estä matkan keskeytymistä.
Jokainen pidempi matka vaatii kulkuneuvonsa. Minulla se on saksalainen maastopyörä MAXX.
Koska olen 197 senttinen pitkäjalkainen mies, halusin mittojeni mukaan valmistetun polkupyörän. Oikeankokoisen rungon edut tulevat esiin etenkin pidemmillä matkoilla, jolloin hyvä ajoasento on tärkeä. Selkä ei väsy ja matkan rasitukset jakaantuvat tasaisesti ympäri kroppaa.
Ison rungon lisäksi pyöräni suurta olemusta lisäävät 29 tuuman renkaat ja tavarateline takana. Ohjaustangossa on ylämäkiä varten nousukahvat. Alamäissä taas vauhtia hillitsevät Shimano Zee hydrauliset levyjarrut. Koska kyseessä on retkikäyttöön muunneltu maastopyörä jousitus on vain edessä ja perä on jäykkä. Kuvassa näkyvät renkaat vaihdan ennen matkaa sileämpiin, jotta maisemat vaihtuvat helpommin.
ROHLOFF
Hieman erilaisen pyörästäni normimaasturiin verrattuna tekee napavaihteisto. Saksalainen Rohloff on valmistanut 90-luvulta asti huoltovapaata ja kestävää napavaihteistoa polkupyöriin. Vaihteita on neljätoista ja niiden vaihtaminen tapahtuu ohjaustangon kääntökahvasta. Napa itsessään on monimutkainen suljettu järjestelmä rattaita ja tekniikkaa, jota valmistaja väittää huoltovapaaksi 5000 kilometrin öljynvaihtoväliä lukuunottamatta. Nähtäväksi jää onko lupauksille katetta.
Kuuden vuoden Rohloff-kokemuksella voin kuitenkin sanoa olevani tyytyväinen napavaihteistoon. Toistaiseksi se on osoittautunut juuri niin helpoksi, hiljaiseksi ja käytännölliseksi kuin on luvattukin. Huonoja puolia ovat hinta ja paino. Puolentoista kilon kimpale saksalaista tekniikkaa maksaa tällä hetkellä noin tonnin. Toisaalta hinta maksaa itsensä takaisin käyttövuosien myötä ja painon voi vähentää vaikka vatsanahastaan. Kaikki on suhteellista...
GATES CARBON DRIVE
Valitessani komponentteja luotettavaan matkakumppaniin tutustuin Gatesin hihnavetoon. Gates sai minut vakuuttumaan hihnavedon käytännöllisyydestä ja kestävyydestä pyöräretkeilyssä. Tässä muutamia etuja perinteiseen ketjuun verrattuna:
- Hihnan sisäosa on hiilikuitua, joka on vahva, kevyt ja venymätön materiaali. Hihnan käyttöikä on 2-3 kertaa pidempi kuin ketjun.
- Hihna ei tarvitse rasvaa, vesipesu riittää. Pyörä pysyy puhtaampana.
- Pysyy rattaillaan ja on hiljainen.
Toki tälläkin valinnalla on rajoitteensa. Hihnaveto sopii vain pyöriin, joissa on napavaihteet tai ei vaihteita lainkaan koska sitä ei voi vaihtaa rattaalta toiselle. Lisäksi polkupyörän rungon on oltava "hihnayhteensopiva" sillä hihnaa ei voi katkaista. Käytännössä se tarkoittaa, että takahaarukassa on oltava aukaistava portti jonka kautta hihna laitetaan takakolmion sisään.
MAKUASIOITA
Polkupyörän valintaan vaikuttavat monet seikat. Missä sitä käyttää, miten lujaa ajaa ja mitä sillä kuljettaa. Ulkonäöllisistä kriteereistä puhumattakaan. Markkinoilla on nykyään niin paljon valinnanvaraa, että mieleisensä polkupyörän löytää varmasti jos on valmis käyttämään aiheeseen aikaa - ja kun valinta on tehty - myös sopivasti rahaa.
Oman pyöräni tärkeimmät ominaisuudet yhdistin haaveeseeni pidemmästä, usean viikon vaelluksesta:
- kestävyys
- monikäyttöisyys
- ergonomisuus
- huoltovapaus
- kuljetuskapasiteetti
Siitä huolimatta erilaisia pyöräilyblogeja luettuani olen todennut että maailmalla liikkuu paljon retkipyöräilijöitä, joille riittää kun renkaissa on ilmaa. Alla voi olla millainen mankeli tahansa, se vain korjataan tai vaihdetaan tarpeen mukaan. Minun mielestäni se on oikea asenne - pyöräilyn ei tarvitse olla välineurheilua.
Pakkaustilaa muutaman laukun verran. |
Olen kuitenkin enemmän pyöräilijä, joka pelaa varman päälle kuin etenee riskillä. Jos eurot, joita olen sijoittanut pyörääni pienentävät mahdollisuutta jäädä tien päälle jumittamaan, rahat eivät ole menneet hukkaan. Selvää on myös se, että kalleimmatkaan varusteet eivät aina estä matkan keskeytymistä.
Kommentit
Lähetä kommentti